Instrumentmicrofoons

In deze categorie vindt u een assortiment aan microfoons die met een XLR kabel moeten worden aangesloten. In het geval u op zoek bent naar draadloze apparatuur, kunt u hier kijken. Er is overigens niets mis met een microfoon met kabel te gebruiken. De bewegingsvrijheid is minder dan bij een draadloze microfoon, maar zeker als u gewend bent om uw microfoon op een standaard te gebruiken, is het zelfs aan te raden om deze met een kabel aan te sluiten.

Een  microfoon zet een akoestisch signaal om in een elektrisch signaal dat wordt doorgestuurd naar uw mengtafel. De meest gebruikte types kunnen we onderscheiden in:
  • Dynamische microfoons: Door de toegepast technologie is het met een dynamische microfoon niet goed mogelijk om frequenties boven 15KHz weer te geven. Grote geluidsdrukken (tot zo'n 150dB!) zijn voor een goede dynamische microfoon meestal geen probleem. Dynamische microfoons zijn de meest gebruikte microfoons. Klinken prima en kunnen tegen een stootje.
  • Ribbon microfoons:  Het werkingsprincipe is het zelfde als bij de dynamische microfoon. In plaats van membraan en spoel vangt een zeer dun metalen bandje de trillingen op. Dat bandje fungeert dus in feite als een spoel met één wikkeling. Een bandmicrofoon kan zeer lage frequenties, tot 30Hz, registreren. Ze zijn echter erg kwetsbaar en zéér gevoelig. Meestal terug te vinden in studios.
  • Condensatormicrofoons gebruiken een voedingsspanning voor het onder spanning houden van een membraan én voor de ingebouwde versterker. Die voeding kan bestaan uit een ingebouwde batterij, of wordt geleverd via de phantom voeding vanaf de mengtafel. Condensatormicrofoons kunnen zeer hoge frequenties weergeven en hebben weinig ruis en door de ingebouwde versterker een hoge output. Ze worden meestal in studio's gebruikt maar hebben, ook voor live gebruik een opgang gemaakt. Live worden ze vooral gebruikt als overhead microfoons voor drums, voor het versterken van akoestische instrumenten of als zangmicrofoon.

Daarnaast kunnen we microfoons ook indelen op basis van hun richtingsgevoeligheid. De 6 basistypes:
  • Rondom gevoelig (omni directional). Minder geschikt voor live toepassingen i.v.m. feedback gevoeligheid.
  • Cardioide, Super cardioide, Hyper cardioide met een hartvormige richtingsgevoeligheid.
  • Bidirectioneel, achtvormig (bidirectional, figure of 8)
  • Shotgun: extreme richtkarakteristiek vaak gebruikt op filmcamera's

Veel karakteristieken om in de gaten te houden bij het kiezen van een microfoon. Neem vrijblijvend contact met ons op en wij helpen u bij het maken van de juiste keuze.